FAQ

  • Volgens de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, luidt de definitie van ons vak als volgt:

    “Professional organizers zijn specialisten in het aanbrengen van structuur in de breedste zin van het woord. Een professional organizer begeleidt en adviseert bij het creÃĢren van orde en overzicht in tijd en ruimte.”

  • Als je al een tijd het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen, je alle ballen hoog moet houden (werk, kinderen, huishouden), je nooit toe komt aan het opruimen van je huis, laat staan dat je tijd hebt voor de dingen die je belangrijk of leuk vindt om te doen, dan zou een opruimcoach voor jou wel eens een goed idee kunnen zijn. Een opruimcoach maakt samen met jou ruimte in je huis, maar vooral in jezelf.

  • De kracht van een sessie zit het wat mij betreft in het samen opruimen. Ik geef advies, bied een helpende hand maar jij bent degene die de beslissingen neemt. Maar er zijn natuurlijk situaties te bedenken waarbij ik prima zelf (of met hulp van collega organizers) een opruimklus kan uitvoeren. Leg dit gerust aan mij voor, dan denk ik met je mee.

  • Eerlijk gezegd, liever niet. Ik adviseer vaak 'de boel de boel te laten', zodat ik een goede inschatting kan maken van de situatie, waar de knelpunten zitten, wat er allemaal moet gebeuren en waar we het beste kunnen starten. Wel zou ik je eventueel tussen twee sessies door een opdracht kunnen geven.

  • Nee, alleen jij neemt de beslissingen over jouw spullen. Wel zal ik je hierbij op weg helpen door vragen te stellen, zodat jij keuzes kunt maken over wat mag blijven en wat weg kan.

  • Dat zou kunnen, maar alleen als diegene er open voor staat om aan de slag te gaan. Stel bijvoorbeeld dat je ouders kleiner gaan wonen & er hulp nodig is om afstand te nemen van bepaalde spullen en de overige spullen in te pakken, dan kan je mij hiervoor inschakelen.

  • Goed voorbeeld doet vaak volgen. Mijn advies is dan ook in dit geval om gewoon te beginnen om zo je eigen spullen op orde te krijgen en je partner vooral niet te dwingen. Tijdens het opruimproces zie je vanzelf wat er gebeurt.

  • Dat hangt af van een aantal factoren, waaronder de grootte van je huis, de hoeveelheid spullen, de snelheid waarmee je beslissingen kunt nemen, wat je exacte wensen zijn, etc. Beginnen is het toverwoord, dan zal je op een gegeven moment gaan ervaren hoeveel er moet gebeuren en hoeveel tijd dat gaat kosten.

  • De nieuwe opgeruimde situatie zal zo'n opluchting zijn en omdat al jouw spullen een vaste plek hebben gekregen Ên er een nieuwe structuur is ontstaan zal het makkelijker vol te houden zijn. Ook als je denkt dat je niet kunt opruimen.

  • Omdat opruimen tijd en energie van je vraagt is mijn advies om ervoor te zorgen dat er geen kinderen thuis zijn en ook de hond is uitgelaten, zodat je je volledig kunt focussen op het opruimen.

Je verliest geld wanneer je iets koopt, niet wanneer je iets weg doet